Nämä 4.5.1995 allekirjoitetut sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan
liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehdoissa on otettu huomioon
tämän jälkeen muuttuneet lainsäännökset.
1. Soveltamisala
1.1. Yleiset valmismatkaehdot
Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin yli kolme vuorokautta kestäviin
valmismatkoihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, joihin
sisältyy ainakin kuljetus ja majoitus, joita myydään tai tarjotaan myytäväksi
Suomessa ja joiden järjestäjällä on toimipaikka Suomessa.
1.2. Yleisten valmismatkaehtojen täydennykset ja täsmennykset
Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä valmismatkaehtoja
lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden
yleisten ehtojen kanssa.
1.3. Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia
erityisehtoja, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa
valmismatkalain kanssa, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan
erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten
reittilentojen varaus- ja myyntiehdot) tai matkakohteen erityisolojen vuoksi.
2. Valmismatkasopimus ja
vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.1. Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että valmismatka on
sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen
täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi
kuljetusyhtiöt ja hotellit).
2.2. Valmismatkan välittäjä vastaa samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä
matkustajalle annettavista tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä. Tällaista
vastuuta välittäjälle ei kuitenkaan synny, jos matkustaja sopimusta tehtäessä
tietää, kuka on matkanjärjestäjä ja että vain tämä on vastuussa
sopimusvelvoitteiden täyttämisestä.
2.3. Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen
ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai
välittäjään.
2.4. Sopimuksen sisältö
Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja
matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon
matkanjärjestäjän esitteissä ja muussa markkinoinnissa sekä matka-asiakirjoissa
olevat tiedot.
2.5. Avustamisvelvollisuus
Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai
rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava
häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä,
rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.
Matkustaja vastaa itse niiden erityisjärjestelyiden kuluista, joihin
matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana
ilmenee kohdassa
12.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti
avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan
matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.
3. Sopimuksen syntyminen ja
hinnan maksaminen
3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan
maksaa matkanjärjestäjän määräämän varausmaksun matkanjärjestäjän määräämänä
ajankohtana.
3.2. Loppuosa hinnasta on maksettava esitteessä ilmoitettuna tai muuna
sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus
hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaan liittyvät asiakirjat.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa
matka ilman erityistä syytä
Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä seuraavasti:
4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla
matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.
b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan
alkua maksamalla varausmaksun.
c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua
maksamalla 50 % matkan hinnasta.
d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkan alkua,
matkanjärjestäjällä on oikeus periä koko matkan hinta.
4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman
matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku
seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä
peruutuksen vuoksi kohtuullinen lisämaksu. Matkansa peruuttanut ja matkalle
osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti lisämaksun
maksamisesta matkanjärjestäjälle.
4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle
lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi,
ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia
asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta
tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
5. Matkustajan oikeus
peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi 5.1. Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin matkasta
maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä
lähtemään matkalle sen vuoksi, että
a) hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu
vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa,
avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta,
isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on yhdessä varannut
matkan ja jonka majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon, tai
b) hänelle tai matkakumppanille, jonka kanssa hän on yhdessä varannut matkan,
sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta
vaatia häntä lähtemään matkalle. Matkakumppanina pidetään kyseisen matkustajan
lasta tai vanhempaa taikka muuta henkilöä, jonka majoitus on sovittu samaan
huoneeseen tai huoneistoon kyseisen matkustajan kanssa. Muu odottamaton ja
vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon
palo.
5.2. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä
matkanjärjestäjälle.
Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten
lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön
lausunnolla. Selvitys on toimitettava markanjärjestäjälle niin pian kuin
mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan
esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle
kohtuuttoman vaikeaa.
5.3. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman
matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku
seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa kohdassa 5.1. tarkoitetun ylivoimaisen
esteen takia, ei matkanjärjestäjällä ole oikeutta 4.2. kohdan mukaiseen
lisämaksuun. Matkanjärjestäjällä on kuitenkin oikeus tehdä muun seurueen
majoitukseen peruutuksista johtuvat tarkoituksenmukaiset muutokset, jos matkan
taso ei laske sovitusta.
6. Matkustajan oikeus
peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen
vuoksi
6.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos
a) matkalle lähdön tai kotiinpaluun ajankohta siirtyy sovitusta yli 30 tunnilla,
b) matkanjärjestäjä muutoin muuttaa olennaisesti matkajärjestelyjä. Olennaisena
muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää
kuljetusvälineen muutosta, matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi
laskevaa muutosta,
c) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida toteuttaa sovitulla
tavalla tai hänen terveyttään tai henkeään vaarantamatta matkakohteessa tai sen
läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan
tilanteen takia. Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen
viranomaisten kanta asiaan,
d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa
tulee olemaan olennainen virhe.
6.2. Matkustajan on viivytyksettä ilmoitettava matkan peruuttamisesta
matkanjärjestäjälle.
6.3. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään
kohdassa 10.4.
6.4. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla
on oikeus saada takaisin matkan hinta sekä korvaus niistä menoista, jotka ovat
aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi.
Kohdissa 6.1.a, 6.1.b. ja 6.1.d. mainituissa tapauksissa matkustaja saa
vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavan matkan
alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta
sovelletaan lisäksi kohtaa 12.3.
7. Matkustajan oikeus
keskeyttää matka ja purkaa sopimus
7.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos
a) matkanjärjestäjä törkeästi laiminlyö velvollisuuksiaan tai matkan toteutus
muutoin osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin
asetettua tarkoitusta. Näillä perusteilla matkustajalla on myös oikeus purkaa
sopimus matkan jälkeen, tai
b) matkan aikana ilmenee kohdassa 6.1.c. tarkoitettu tilanne.
7.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on
oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut.
Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan
on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa
matkustajalle.
7.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 7.1.a. tarkoitetulla
perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa
järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin
sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muualle
sovitulle paikkakunnalle.
7.4. Jos matkustajalla on kohdan 7.1.a. perusteella oikeus purkaa
sopimus, hän saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavan
matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta
sovelletaan lisäksi kohtaa 12.3.
7.5. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 7.1.b. perusteella eikä
matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti kotiinpaluun
järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle
mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.
8. Matkustajan oikeus
muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
8.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan
alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla uuden matkan
hinnan lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää
matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
8.2. Matkustajalla on oikeus maksamalla toimistokulut luovuttaa sopimukseen
perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle
osallistumista koskevat ehdot. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat
yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja toimistokulujen maksamisesta
matkanjärjestäjälle. Luovutuksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle
viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
9. Matkustajan
velvollisuudet ja vastuu
9.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten,
matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen
liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden
järjestyssääntöjä.
9.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos
matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä
evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta
maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista
kuluista.
9.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai
varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille
osapuolille muun muassa rikkomalla yllämainittuja määräyksiä.
9.4. Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse
huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (passi, viisumi,
rokotustodistukset) sekä vakuutusturvasta, jonka katsoo matkalla tarvitsevansa.
10. Hinnanmuutokset
10.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen päättämisen jälkeen oikeus
korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla
perusteilla:
a) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset.
b) kuljetuskustannusten muutos, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut vaikuttaa
ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta päätettäessä, tai
c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos; kuluttaja-asiamies
ja Suomen matkatoimistoalan liitto neuvottelevat tarvittaessa täydentävistä
ohjeista kurssimuutoksen laskemiseksi.
10.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on
alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti. Hinnan muutoksen on
kuitenkin oltava vähintään 2 prosenttia saman matkan ja saman lähtöpäivän
halvimpaan majoitusvaihtoehtoon perustuvasta hinnasta. Matkanjärjestäjän on
ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
10.3. Matkan hintaa ei saa korottaa sovittua matkan lähtöaikaa
edeltävien 21 vuorokauden aikana. Matkanjärjestäjällä ei tänä aikana ole
myöskään velvollisuutta alentaa hintaa.
10.4. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen päättämisen jälkeen
enemmän kuin 10 % kohdassa 10.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla
on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta
matkanjärjestäjälle viikon kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan
korotuksesta.
11. Matkanjärjestäjän
oikeus tehdä matkaohjelmaan vähäisiä muutoksia
11.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä
noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muuttaa
hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä
matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan
luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin
mahdollista.
11.2. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on oikeus
muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät
olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle
viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.
11.3. Matkustaja on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta
velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin
huomioon, mitä kohdassa 15.2. on määrätty matkustajan oikeudesta
hinnanalennukseen.
12. Matkanjärjestäjän
oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka
12.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos
a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä
on matkaa koskevassa esitteessä tai, mikäli sellaista ei ole laadittu,
varausasiakirjassa maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä.
Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn
matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava
matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.
b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat
sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen
läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan
tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa
vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruuttamisesta on ilmoitettava
matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
12.2. Jos kohdassa 12.1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana,
matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita
välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen
palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan
hinnasta.
12.3. Jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan kohdan 12.1. perusteella,
matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta
maksamallaan hinnalla, jollei korvaavan matkan järjestämisestä aiheudu
matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Jos korvaavan matkan hinta on alun perin sovittua hintaa alempi tai jos
korvaavaan matkaan ei sisälly alun perin sovittuja palveluksia, matkustajalle
on palautettava hinnan ero tai puuttuvia palveluksia vastaava hinnan osa.
12.4. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on viivytyksettä
palautettava matkustajan maksusuoritukset, jollei matkustaja saa kohdassa 12.3.
tarkoitettua korvaavaa matkaa. Jos matka peruutetaan kohdassa 12.1.a.
mainitulla perusteella, matkanjärjestäjän on lisäksi korvattava matkustajalle
matkalle lähtöön välittömästi liittyneet peruuttamisen vuoksi hyödyttömiksi
käyneet kulut. Jos peruuttamisesta ilmoitetaan myöhemmin kuin 60 vuorokautta
ennen matkan alkua eikä matkustaja saa korvaavaa matkaa, on edellä mainitun
korvauksen oltava vähintään toimistokulujen suuruinen.
13. Matkanjärjestäjän
oikeus purkaa sopimus Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole
maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä
matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut
kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava
matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.
14. Virhe ja virheilmoitus
14.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos
a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on
sovittu tai voidaan katsoa sovitun,
b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle valmismatkalain
edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä,
tarvittavista matkakustannusasiakirjoista, matkaa koskevista
terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita
matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti
sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja
tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai
c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen
avustamisvelvollisuutensa.
14.2. Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden
kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita, joihin matkustaja on matkakohteen
tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.
14.3. Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista
matkakohteeseen tai aikaisempaa kotiinlähtöä, jos muutos johtuu
matkanjärjestäjästä riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo lyhentyy alle
5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 6 tuntia, 5 – 8 vuorokautta
kestävällä matkalla enintään 8 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla
enintään 12 tuntia. Jos muutoksen syynä on ilmatilan ruuhkautuminen,
lennonjohdon toimenpiteet, poikkeuksellinen sää tai vastaava syy, sovelletaan
edellä mainittuja aikamääriä kaksinkertaisina.
14.4. Virheilmoitus
Matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä
matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai
hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkakohteessa,
on ilmoitettava oppaalle tai muulle matkakohteessa olevalle matkanjärjestäjän
edustajalle niin pian kuin mahdollista.
Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen,
jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on
käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän
huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
15. Virheen korjaaminen ja
hinnanalennus
15.1. Virheen korjaaminen
Matkanjärjestäjän on korjattava virhe viivytyksettä omalla kustannuksellaan.
Matkanjärjestäjä saa kuitenkin kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi
kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Matkustaja saa kieltäytyä
korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa.
15.2. Hinnanalennus
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai
jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä
vastaavaan hinnanalennukseen.
Jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita
palveluja tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä tällä perusteella ole
oikeutta hinnanalennukseen.
16. Vahingonkorvaus
16.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja
varallisuusvahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on
hänelle aiheuttanut, jos virhe tai vahinko johtuu matkanjärjestäjän tai
matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä käyttämän muun
elinkeinonharjoittajan (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit)
huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvastuusta matkanjärjestäjän on
osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella.
16.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle
aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun
viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys ja yöpymisen järjestämisestä
aiheutuneet ylimääräiset kulut.
16.3. Matkustajalla on kohdan 16.1. mukaisin perustein oikeus
korvaukseen myös matkatavaroiden katoamisesta ja katoamisen aiheuttamasta
käytön estymisestä. Matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta
tavaroiden käytön estymisestä matkustajalla on oikeus korvaukseen, jos siitä
viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen
haittaa matkustajalle.
16.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa
mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan
omasta tuottamuksesta.
Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon
matkustajan mahdollinen myötävaikutus, matkanjärjestäjän mahdollisuudet
ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.
16.5. Ilma-, meri- tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon
osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella,
joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan.
Matkanjärjestäjän korvausvastuuta määriteltäessä otetaan huomioon
merikuljetuksen osalta merilain (674/1994) ja rautatiekuljetuksen osalta
rautatiekuljetuslain (1119/2000) säännökset tai kyseisiä kuljetuksia koskevan
kansainvälisen yleissopimuksen mukaiset korvausperusteet ( COTIF, SopS 5/1985
). Ilmakuljetusvahinkojen korvaukset määräytyvät pääsääntöisesti Montrealin
yleissopimuksen (SopS 78/2004) sekä EY:n neuvoston asetuksen (N:o 2027/97)
mukaan. Elleivät yleissopimuksen ja asetuksen säännökset sovellu kuljetukseen,
korvaukset määritellään Varsovan yleissopimuksen nojalla, jonka eri versiot on
saatettu Suomessa voimaan kuljetuksesta ilma-aluksessa annetulla lailla
(289/1937), ilmakuljetussopimuslailla (45/1977) tai ilmakuljetuslailla
(387/1986) .
16.6. Ylivoimaiset tilanteet
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta
esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä tai
matkanjärjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää
mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi
sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkustajalle viipymättä tällaisesta
ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että matkustajan
kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.
17. Korvausvaatimukset 17.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle
määrätään kohdassa 14.4.
17.2. Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle kirjallisesti
viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä, jos valitusajan
pidentämiseen ei ole erityistä syytä.
18. Riita-asiat
18.1. Jos matkanjärjestäjä ja matkustaja eivät pääse yhteisymmärrykseen
esimerkiksi sopimuksen tulkinnasta tai korvauksen määrästä, matkustaja voi
saattaa riita-asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
18.2. Matkustaja voi saattaa riita-asian myös matkustajan kotipaikan
käräjäoikeuden käsiteltäväksi.